PSO-aftalen er asocial og klimaskadelig

Her til aften har alle partier undtagen Enhedslisten og Alternativet indgået en aftale om at afskaffe den grønne PSO-afgift. Men aftalen er både asocial og klimafjendtlig, lyder det fra Enhedslistens finansordfører, Pelle Dragsted.

- Aftalen betyder reelt, at erhvervslivet fremover ikke skal bidrage med en krone til den grønne omstilling af vores el-forsyning. I stedet sendes regningen til hr. og fru Danmark. Og særligt dem med de laveste indkomster skal holde for. Det er ikke kønt, og jeg forstår ikke, hvorfor partier som Socialdemokraterne, SF og Dansk Folkeparti lægger stemmer til.

- De familietype-beregninger, som regeringen har fremlagt, er vildledende. De indregner en række stærkt tvivlsomme indirekte dynamiske effekter. Reelt vil fx en dagpengemodtager tabe penge på aftalen. Det siger jo sig selv, at det  ikke er gratis, at give erhvervslivet milliard-rabatter, som man reelt gør med aftalen. Nogen kommer til at betale. Det kan nok så meget talmagi ikke dække over.

- Omlægningen fra PSO til øget skat vil også betyde markant mere klimaskadelig CO2-udledning. Det er bestemt ikke den vej, vi skal i en tid, hvor vi ser store temperaturstigninger. Det forstår jeg faktisk ikke ,at de grønne partier i folketinget vil acceptere. Der var mange andre og bedre muligheder for, hvordan PSO’en kunne justeres, så den levede op til EU's krav.

Enhedslisten har ikke kunnet blokere for omlægningen, da PSO-afgiften ikke er en del af energiforliget. Men partiet har sat foden klart ned ifht. de dele af aftalen, der griber ind i energi-aftalen:

- Jeg var til møde med finansministeren her til aften – og jeg gjorde det igen helt klart, at Enhedslisten ikke ville acceptere, at de kystnære vindmøller blev skrottet, eller at energi-aftalen på andre måder blev forringet. I så fald ville vi som forligsparti blokere for aftalen. Heldigvis har regeringen på grund af presset fra forligspartierne måttet opgive deres planer om at droppe vindmøllerne.

- Energiforliget består derfor på trods af dagens aftale – og vi vil kæmpe videre i forligskredsen for at genskabe Danmarks grønne førerposition.

Torsdag, 17. november 2016 - 23:09