Voldsramte kvinder skal have ret til psykologisk efterværn

Når en voldsramt kvinde afslutter et ophold på et krisecenter, skal hun have gratis adgang til psykologisk efterværn. Det mener kvindecentret Dannerhuset, som har lanceret en underskriftsindsamling, der skal få politikerne til at ændre reglerne. Og det er en rigtig god ide ifølge Enhedslistens politiske ordfører, Pernille Skipper.

”Der bliver gjort alt for lidt for voldsramte kvinder i Danmark, og det er et kæmpe stort problem. Vi taler om ligestilling som noget særligt dansk, men hvis vi skal holde det i hævd, så må vi ikke negligere udsatte kvinders rettigheder,” siger hun.

Psykologisk efterværn betyder, at man bliver tilbudt alle former for psykologisk støtte i form af for eksempel private samtaler eller terapigrupper. Lige nu bliver voldsramte kvinder tilbudt psykologhjælp, efter de har opholdt sig på et krisecenter. Men de får maksimalt 12 samtaler og skal betale 40% af regningen selv. Det er ikke godt nok for Dannerhuset, der kræver social hjælp til reetablering og al den gratis psykologhjælp, der er behov for. Kvinderne risikerer nemlig at falde tilbage i de voldelige forhold, hvis regeringen ikke styrker indsatsen.

”Det er svært at bryde en voldsspiral. En krisecenterplads og en ny lejlighed er ikke nok. Voldsramte kvinder skal også have psykisk og social hjælp til at komme på benene igen. Og det skal de, fordi meget tyder på, at volden fortsætter, hvis vi efterlader kvinderne alene med dårlig økonomi og uden bolig og psykologisk støtte, når de forlader krisecenteret,” siger Pernille Skipper.

Enhedslisten har Dannerhusets beslutningsforslag til behandling i folketingssalen i dag. Børn, der vokser op i voldelige hjem, har øget risiko for selv at opleve vold som voksne ifølge Pernille Skipper, og derfor forstår hun ikke, at Dannerhusets forslag ikke er gennemført endnu. Hun håber, at de andre partier vil lytte.

”Vores beslutningsforslag er stjålet direkte fra Dannerhuset. Psykologisk efterværn er måske dén ting, der står højest, når man taler med dem, der arbejder med voldsramte, og det er altså lidt en skandale, at det ikke er gennemført endnu,” siger hun.

Fredag, 11. november 2016 - 11:02