Stop for dobbeltuddannelse er uigennemtænkt

Det skal være slut med dobbeltuddannelser fra næste sommer, hvis det står til regeringen, Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti. De tre partier har lanceret et udspil, som skal indføre brugerbetaling for mennesker, der vil uddanne sig på samme eller lavere niveau. Men den ide har Enhedslistens uddannelsesordfører, Eva Flyvholm, ikke meget til overs for.

”Det er helt uforståeligt, at regeringen, S og DF vil begrænse unges mulighed for uddannelse. Politikere bør klappe i hænderne og fremme mulighederne, når folk tager en uddannelse,” siger hun.

Forslaget kommer, fordi nogen fx tager en professionsbachelor, efter de allerede har taget en bachelor. Men det vil regeringen forhindre ved at true med brugerbetaling, hvis man vælger forkert. Eva Flyvholm er rystet over, at partierne bag udspillet ikke ser positivt på, at mennesker ændrer holdning eller har flere uddannelser.

”Jeg kan simpelthen ikke se, at det skulle være et problem hvis en universitetsstuderende beslutter at blive sygeplejerske, eller at en sygeplejerske supplerer med en uddannelse som socialrådgiver. Det kan være meget fornuftigt at tage uddannelse nummer to for at skifte retning eller dygtiggøre sig endnu mere,” siger hun.

Forslaget møder stor kritik i blandt andet fagforeninger, der advarer mod at gennemføre ideen. Det ligner et forslag, der kun er blevet til for at have en undskyldning for at skære yderligere i uddannelsessektoren ifølge Eva Flyvholm.

”Regeringen og de andre partier har tilsyneladende fuldstændig overhørt kritikken fra fagforeningerne, der advarer mod at gennemføre det her. Det lugter jo langt væk af, at det er noget uigennemtænkt juks, der bare har til formål at hive flere nedskæringer hjem på uddannelse,” siger hun.

Fredag, 11. november 2016 - 13:38