Suspender forhandlinger med Tyrkiet

Mindst 10 parlamentarikere inklusiv formand og forkvinde fra det tredjestørste parti i Tyrkiet, venstrefløjspartiet HDP, er i går aftes blevet anholdt. Enhedslistens udenrigsordfører Nikolaj Villumsen kalder situationen fuldstændig uacceptabel, og indkalder udenrigsministeren til hasteforespørgsel i Folketingssalen.

Nikolaj Villumsen udtaler:

• -  Anholdelserne er fuldstændig uacceptable. Regeringen bør kræve, at EU straks suspenderer forhandlingerne med Tyrkiet. Det er helt afgørende, at de europæiske lande lægger pres på Erdogan for frigivelse af parlamentsmedlemmerne og stop af forfølgelsen af den politiske opposition.
  •
  • - Regeringen bør indkalde den tyrkiske ambassadør til samtale, og gøre det helt klart, at Danmark tager skarp afstand fra anholdelserne af de valgte parlamentsmedlemmer fra HDP.
  •

- Anholdelserne af parlamentarikere fra HDP er en trist kulmination på de voldsomme angreb vi den sidste tid har set på ytringsfriheden og menneskerettighederne i Tyrkiet. Danmark og EU bør droppe berøringsangsten og sige fra over for den tyrkiske præsident Erdogan.

Nikolaj Villumsen kan kontaktes på 6162 5099.

Fredag, 4. november 2016 - 11:18