Privat hjælp til fødsler øger uligheden

Flere forældre vælger at købe sig til den hjælp og omsorg, som de har behov for før, under og efter fødslen. Den offentlige hjælp er nemlig blevet for ringe på grund af gentagne nedskæringer på området. Men den udvikling øger uligheden, fordi ikke alle har råd til den private hjælp, siger Enhedslistens politiske ordfører, Pernille Skipper.

”Det her er et grotekst eksempel på, hvad der sker, når politikere vælger at skære i vores velfærd. Jordemødre, fødende og fagforeninger har advaret mod konsekvenserne af at skære på ressourcerne til graviditets- og fødselsområdet - og nu får vi her den første entydige dokumentation af konsekvenserne, nemlig at det øger uligheden,” siger hun.

De offentlige barselsafdelinger tilbyder ikke længere det, som bliver anbefalet i forbindelse med en fødsel. Det skaber et A og et B-hold i vores samfund, hvor det kun er A-holdet, der kan få den hjælp, som alle burde have krav på.

”Jeg forstår godt, at de familier, som har råd, forsøger at lappe hullerne ved at købe privat hjælp, men hvad med de, som ikke har råd? Hvad med de studerende, kontanthjælpsmodtagerne og de arbejdsløse? Er det den vej, vi skal – et A- og B-hold i sundheden?” siger Pernille Skipper.

Ligheden skal tilbage på barselsafdelingerne, hvis det står til Pernille Skipper. Det er vigtigt for hende, at alle har lige muligheder for at få hjælp til en god start på et nyt familieliv. Derfor har hun kaldt ministeren i samråd.

”Et stærkt fødselsområde kan løfte sundhedstilstanden i den brede befolkning via enkel og billig forebyggelse. Derfor må vi have ministeren i samråd og få hendes holdning til, at nedskæringer i velfærden øger uligheden og udpiner vores lavtlønnede sundhedspersonale,” siger hun.

Tirsdag, 1. november 2016 - 16:47