Stop regeringens planer om privatisering af vores vand og varme

Regeringen såkaldte forsyningsstrategi vil åbne for mere privatisering af vand og varmeforsyningen, mener Enhedslistens energiordfører, Søren Egge Rasmussen.

Søren Egge Rasmussen udtaler:

• - Regeringen siger, at de ikke vil privatisere, men deres plan er at gøre det mere attraktivt for kommuner at sælge drikkevandsforsyningen, renseanlæg og vores fjernvarmeselskaber. Det fremgår klart, at hvis kommuner sælger forsyningsselskaber, får kommunen en større del af indtægten end i dag.
  •
  • - Kommunale forsyningsselskaber har hidtil kunnet opnå billige lån med kommunegaranti. Det vil regeringen nu afskaffe, hvilket vil gøre lån og dermed driftsudgifterne for de kommunale forsyningsselskaber dyrere og give højere priser. Derfor er det utroværdigt, når regeringen siger, at rådighedsbeløbet for danske husstande teoretisk bliver 2800 kr. større, hvis regeringens plan gennemføres.
  •
  • - Alle undersøgelser viser da også, at forbrugerne klart ønsker at bevare vores forsyningsselskaber i offentligt non-profit-regi. Erfaringer fra udlandet viser, at priser stiger voldsomt efter privatisering. Hvis et selskab sælges, kommer forbrugerne til at betale for anlæggene to gange. Det er urimeligt.
  •
  • - Vores drikkevand og fjernvarmen bliver ikke billigere af, at firmaer skal tjene på vand og varme. Vi skal sikre en stabil varme- og vandforsyning, hvor det er fællesskabets langsigtede investeringer, der er styrende og ikke kortsigtede profitter til nye aktionærer, der skal styre prisen for rent drikkevand og varmen i radiatorerne. Hvis der i vores forbrugerejede selskaber kan spares på udgifterne, skal overskud ikke udbetales til nye aktionærer. Pengene skal i stedet bruges på at fremtidssikre vores fælles forsyningsselskaber.
  •
  • - Klimaforandringerne gør, at der skal arbejdes for en CO2-neutral fjernvarme, hvor vi i højere grad bruger el fra den vedvarende energi i varmepumper og udbygget med geotermisk energi. Fokus skal være på den omstilling og ikke på regeringens nedbrydning af vores fælles varmeforsyning.

• - Klimaforandringer og problemer med landbrugets sprøjtegifte i drikkevandet medfører også, at der er masser af faglige udfordringer for rensning af spildevand og sikring af rent drikkevand i fremtiden. Giv vores selskaber i vandsektoren arbejdsro til at løse de opgaver. Det kan endvidere medføre eksportmuligheder af danske vandløsninger, som kan blive liges å væsentlige, som den danske vindmølleindustri.
Fredag, 16. september 2016 - 12:53