Minister skal i samråd om MRSA

DR kan i en kommende dokumentar fortælle, at Fødevarestyrelsen systematisk har fjernet ekspertanbefalinger til bekæmpelse af MRSA. Rystende uansvarligt, mener Enhedslistens landbrugsordfører, Maria Reumert Gjerding.

Maria Reumert Gjerding udtaler:

- Det er fuldstændig vanvittigt det, der er foregået i Fødevarestyrelsen. Man har bortcensureret førende eksperters anbefalinger til, hvad vi kan gøre for at sætte effektivt ind over for MRSA, og man har valgt at pleje landbrugets snævre økonomiske interesser på bekostning af befolkningens sundhed. Jeg har ikke ord for, hvor rystende uansvarligt det er.

Fordi vi ikke har handlet i tide, så er smitten med MRSA ved at komme helt ud af kontrol. Det kan komme til at få meget alvorlige konsekvenser for hele befolkningens sundhed. Vi risikerer, at stå i en situation i en nær fremtid, hvor penicillin ikke virker. Og nu viser det sig at Fødevarestyrelsen aktivt har forhindret, at vi for alvor har kunnet gøre noget ved problemet.

- Vi har at gøre med embedsmænd, der har leget politikere. De har troet, at de skulle sidde og veje hensynet til befolknings sundhed op mod hensyn til landbrugets økonomi. Men det er entydigt ikke deres opgave. Det er en politiske opgave. Og det er en opgave, vi som politikere ikke kan varetage, når afgørende ekspertvurderinger bliver tilbageholdt af embedsmændene og derfor ikke lander på vores bord.

Nu skal ministeren omgående i samråd og forklare, hvad i alverden der foregår i fødevarestyrelsen. Men det vigtigste er, at han skal forklare, hvordan vi kommer i gang med det, vi skulle have været i gang med for lang tiden siden, nemlig at få fjernet MRSA fra svinestaldene – også selvom det har omkostninger for landbruget.

Fredag, 16. september 2016 - 12:48