De nationale test bør revurderes og gøres frivillige for skolerne

Undervisningsministeren må lytte til kritikken af de nationale test. Det mener Enhedslistens undervisningsordfører, Jakob Sølvhøj, efter at folketingets børne- og undervisningsudvalg i dag har afholdt en høring om de nationale test.

En halv snes forskere og praktikere var på høringen med til at kaste lys over, hvordan testene fungerer, og hvordan de påvirker undervisningen. Der blev fra mange sider rettet  kritik af både testenes validitet og deres negative påvirkning af undervisningen. Enhedslisten opfordrer undervisningsministeren til at tage de nationale test op til en revurdering og gøre testene frivillige for skolerne, indtil vurderingerne ligger klar.

Jakob Sølvhøj udtaler:

• - Dagens høring om de nationale test har gjort det meget tydeligt, at de nationale test ikke fungerer. Der stilles fra mange sider et stort spørgsmålstegn ved, om det overhovedet tjener et fornuftigt formål at gennemføre de mange test, og når det fra flere forskere påpeges, at man faktisk slet ikke kan stole på testresultaterne, bliver det jo helt grotesk.
  •
  • - Det er i sig helt håbløst, at man bruger tid og ressourcer til at fortage test, hvis resultater man åbenbart ikke kan regne med. Endnu mere alvorligt er det, at testene er med til at flytte undervisningens fokus væk fra de faglige mål, så det at forberede til testene bliver et mål i sig selv. Dermed er testsystemet i sig selv med til at forringe kvaliteten af undervisningen i folkeskolen.
  •
  • - Det er på høje tid, at ministeren handler på kritikken. Selv de mest testpositive politikere må erkende, at der er brug for at revurdere de nationale test. Jeg vil derfor opfordre ministeren til at nedsætte en arbejdsgruppe af forskere og skolepraktikere, der sammen med folkeskolens parter kan underkaste testene en nærmere analyse og komme med bud på, hvad der eventuelt kan sættes i stedet.
  •
  • - Jeg vil samtidig foreslå, at det gøres frivilligt for skolerne at anvende de nationale test, mens arbejdet med at analysere hele testsystemet er i gang. Det er meningsløst, at skolerne fortsat skal tvinges til at bruge tid og ressourcer på test, hvis resultater vi åbenbart ikke engang kan stole på.
Onsdag, 14. september 2016 - 13:13