Rygende pistol i DONG-sagen: Sagen skal undersøges til bunds

Netmediet Føljeton kan i dag afsløre, at Finansministeriet og daværende bestyrelsesformand i DONG, Fritz Schur, syltede gentagne henvendelser om, at DONG stod over for et industrieventyr i 50 milliarder-klassen. Oplysninger som politikkerne aldrig fik, før de solgte DONG-aktier til Goldman Sachs.

Enhedslistens politiske ordfører, Pernille Skipper, siger:

- Det her er for mig at se en kæmpe rygende pistol i DONG-skandalen, når Finansministeriet i årevis har kendt til, at DONG stod til at tjene milliarder på vindmølleparker til havs, mens resten af verden troede, det var et nødlidende selskab. Vi bliver nødt til at få undersøgt den her proces til bunds, og jeg håber meget, at Statsrevisorerne vil tage de nye oplysninger til efterretning.

- Alle begrundelser for at sælge ud af DONG dengang havde klinget meget, meget hult, hvis det havde været kendt, at man stod over for et industrieventyr i milliardklassen. Det bliver helt hårrejsende, når vi nu kan konstatere, at projektet og milliarderne blev til virkelighed, lige efter at DONG-aktierne blev solgt til Goldman Sachs. De har nu har tjent mange milliarder kr. på ganske kort tids ejerskab.

- Jeg tror, vi havde fået et noget andet forløb omkring DONG-salget, hvis Folketinget havde vidst, at der allerede tilbage i 2011 lå en flyvefærdig forretningsplan, som kunne indbringe DONG 50 milliarder kr. frem mod 2020. Men det fik Folketinget ikke at vide, det fik forligspartierne ikke at vide, og det har offentligheden stadig ikke fået indsigt i. Vi bliver simpelthen nødt til at få undersøgt, hvad der er foregået.

Tirsdag, 13. september 2016 - 17:10