Ulovlige arbejdsforhold i Guatemalas kaffeplantager

Guatemalas kaffeindustri har alvorlige problemer med ulovligt børnearbejde og tegn på tvangsarbejde, bl.a. bevæbnede vagter, gældsspiraler og tilbageholdelse af ID-papirer, afsløres det i ny raport fra Danwatch. De forhold bør omgående stoppes, og danske kaffeimportører skal forpligtes til at garantere menneskerettigheder, arbejderrettigheder og arbejdsmiljø, siger Enhedslistens udviklingsordfører, Christian Juhl.

Dyr kvalitetskaffe er tilsyneladende ingen garanti mod overtrædelserne. Det viser Danwatchs nye undersøgelse af forholdene for kaffearbejdere i Guatemala, som netop er offentliggjort. Guatemala er en af verdens ti største kaffeeksportører, og handelsdata viser, at en stor del af kaffen fra Guatemala ender i USA, Europa og Danmark, hvor den ofte sælges som luksuskaffe.

Christian Juhl, Enhedslistens udviklingspolitiske ordfører, siger videre

• - Jeg har besøgt Guatemala flere gange og set de barske arbejdsforhold for plantagearbejdere i forskellige brancher.
  •
  • - Det er Anden gang på få måneder, at Danwatch afslører ganske uacceptable forhold i kaffebranchen. Fattige arbejdere rundt i verden lider under den vestlige verdens jagt på billige kaffe. Selvom danskerne betaler tårnhøje priser for kaffen på cafeerne eller som luksuskaffe i supermarkederne, kan vi ikke være sikre på, at den er produceret under ordentlige forhold.
  •
  • -De forhold, som Danwatch afslører, bør omgående stoppes. Og danske kaffeimportører skal forpligtes til at garantere menneskerettigheder, arbejderrettigheder og arbejdsmiljø.
  •
  • - Desuden bør støtte til sikring af stærke fagforeninger opprioriteres kraftigt. Regeringens voldsomme nedskæringer af udviklingsbistanden har betydet, at der ikke længere er penge til dette vigtige arbejde i bl.a. Latinamerika.
  •
  • - Et væsentlig skridt kan være, at det offentlige strammer op på reglerne for indkøb, så staten, regioner og kommuner ikke køber kaffe, der er produceret under uacceptable forhold.
  •
  • - Da Danwatch i marts måned afslørede lignende forhold i Brasilien, afviste ministeren at tage initiativer for at ændre på de uacceptable forhold. De nye afsløringer i Guatemala gør, at vi må have ministeren i samråd igen. Kontrollen skal være mere effektiv, hjælpen til at overholde de internationale konventioner om børnearbejde, tvangsarbejde og retten til at organisere sig i fagforeninger.

Fredag, 9. september 2016 - 15:04