Lars Løkkes 2025-plan vil gøre Danmark svagere

Det er økonomisk uansvarligt at finansiere skatterabatter med dynamiske effekter, det skaber ikke arbejdspladser og pengene bør i stedet investeres i den fælles velfærd, siger Enhedslistens politiske ordfører om den 2025-plan, statsministeren for kort tid siden præsenterede i en tale på facebook.

Enhedslistens politiske ordfører, Pernille Skipper, siger:

• - Det er desværre som forventet. Løkke lægger op til en markant underfinansiering af vores velfærd i fremtiden. Det vil i realiteten betyde nedskæringer på ældrepleje, børnehaver, folkeskolen og hospitalerne, fordi vi bliver flere og flere, der har brug for velfærden. Og jeg tror, at der er rigtig mange, der slet ikke kan forstå, hvorfor vi skal kaste endnu flere penge efter skatterabatter, når der er så afsindigt behov for flere varme hænder og en ordentlig indsats i velfærden.
  •
  • - Det er økonomisk uansvarligt, at bruge penge på at sænke skatten her og nu uden at vide, om pengene kommer ind igen senere. Det er meget risikabelt at finansiere skatterabatter med dynamiske effekter og antagelser om, at folk vil arbejde mere. Det er jo penge, som vi risikerer at mangle i kassen om få år og begrunde nye nedskæringer.

• - Vi kan ikke blive ved med at sænke skatten i toppen og så tro, at samfundet bliver ved med at hænge sammen. Uligheden har været stigende i Danmark de seneste mange år, og nærmest alle offentligt ansatte er pressede af nedskæringer og effektiviseringer. Derfor er tiden til at investere i uddannelse, velfærd og tryghed frem for at klatte pengene væk på ufinansierede skatterabatter.

• - Løkkes plan er mere af alt det, der ikke har virket. Reformer, der skal øge udbuddet af arbejdskraft. Men det betyder jo ikke, at der bliver skabt flere arbejdspladser – bare hårdere konkurrence om dem, der er. Løkke gentager bare det samme mantra om, at det skal kunne betale sig at arbejde, men problemet er, at der ikke er arbejde at få.
Mandag, 29. august 2016 - 21:35