Skammeligt, at S ikke vil undersøge DONG-skandale

Socialdemokraternes kovending i undersøgelsen af salget af DONG-aktier til den amerikanske kapitalfond Goldman Sachs ærgrer Enhedslistens Finansordfører, Pelle Dragsted.

Pelle Dragsted siger:

-  Jeg synes, det er skammeligt, at Socialdemokraterne ikke ønsker at få undersøgt det skandaleombruste salg af DONG. Det virker ærligt talt ikke særlig demokratisk, at man ikke vil have undersøgt det salg, man selv stod i spidsen for, og som i den grad har optaget danskerne.

- Det blev jo i forbindelse med børsnoteringen afsløret, at Goldman Sachs havde tjent ti milliarder kroner på under to år. Penge som kunne være endt i statskassen i stedet for i et privat skattely. Meget tyder på, at Bjarne Corydons aktiesalg til Goldman Sachs var alt andet end godt købmandsskab.

- Det er derfor en oplagt opgave for Rigsrevisionen at undersøge om salget af aktier til Goldman Sachs skete efter bogen.

Også Enhedslistens tidligere finansordfører Frank Aaen undrer sig over forløbet og opfordrer den socialdemokratiske ledelse til at fortælle åbent, om den har prøvet at påvirke statsrevisorernes beslutning.

- Det virker lidt besynderligt, at den statsrevisor, som er udpeget af Socialdemokraterne, den ene dag mener, at der er behov for en undersøgelse, og den anden dag mener det modsatte. Jeg synes Mette Frederiksen bør melde klart ud, om hun eller andre fra den socialdemokratiske ledelse har forsøgt at banke Lennart Damsbo-Andersen på plads for at undgå en undersøgelse.

- Jeg håber, at statsrevisorernes på trods af Socialdemokraternes kovending vil bede Rigsrevisionen om at undersøge DONG-salget. Man kunne jo håbe, at den statsrevisor som Dansk Folkeparti har udpeget, vil støtte en undersøgelse.

Statsrevisorerne beslutter på et møde kl. 13.00 tirsdag, om de vil opfordre Rigsrevisionen til en undersøgelse af DONG-salget.

Tirsdag, 9. august 2016 - 12:24