Stop for nedskæringer på uddannelse

Enhedslisten foreslår et nedskærings-stop på uddannelse i den kommende finanslov, så de nye studerende der lige er blevet optaget, kan få en god og ordentlig uddannelse hvor der er undervisningstimer og vejledere nok.

Eva Flyvholm, uddannelsesordfører for Enhedslisten, siger:

- Den bedste gave, vi kan give de nye studerende, er en god og ordentlig uddannelse. Men på mange skoler og universiteter er der ikke længere råd til nok lærere og undervisningstimer. Det vil kun blive værre med venstreregeringens planlagte nedskæringer de kommende år. Derfor foreslår vi i Enhedslisten et øjeblikkeligt nedskærings-stop på uddannelse i den kommende finanslov.

- Jeg tør dårligt tænke på, hvordan hverdagen for de studerende vil se ud om bare et eller to år, hvis ikke regeringens årlige nedskæringer bliver stoppet. Det er jo absurd, at der er så meget fokus på at presse de nye studerende hurtigt i gang, samtidig med at der bliver skåret voldsomt ned på selve uddannelserne.

- Venstre-regeringen har lagt en strategi for årlige nedskæringer på uddannelse og forskning, det er så tydeligt, at det er at skyde sig selv, og alle andre i det her land, i foden. I de kommende finanslovsforhandlinger må der findes en måde at få stoppet de planlagte nedskæringer på uddannelse, inden det går helt galt. Det synes jeg egentlig også regeringen skylder de tusindvis af unge, der i dag er blevet optaget på en uddannelse.

- Vi kan se, at det især er unge fra en ikke-akademisk baggrund, der bliver stoppet af høje karakterkrav og uddannelsesstress. Det er de samme unge, der rammes hårdt, når der ikke er råd til undervisning og vejledning nok. Det er både uretfærdigt, men også ekstremt uheldigt for vores samfund, når dygtige unge på den måde bliver tabt på gulvet i uddannelsessystemet, og vi mister den sociale mobilitet.

Lørdag, 30. juli 2016 - 13:08