Opgør med reform-amok er nødvendigt

Flere førende økonomer kalder på et stop for det ensidige fokus på at øge arbejdsudbuddet og et stop for grønthøstermetoder i den offentlige sektor. Enhedslistens politiske ordfører håber, at der bliver lyttet i regeringen.

Pernille Skipper siger:

• - Jeg er rigtig glad for, at der nu er førende økonomer, der råber højt, at kejseren ikke har noget tøj på. Selvfølgelig kommer der ikke automatisk arbejdspladser ud af nedskæringer på dagpenge eller kontanthjælpen. Og selvfølgelig er der en grænse for, hvor mange år i stræk, man kan skære 2 % på eksempelvis vores sygehuse.
  •
  • - Det næsten blinde fokus på det øgede arbejdsudbud, som skiftende regeringer har haft, har på intet tidspunkt virket. Det skaber ikke arbejdspladser, at mennesker presses på pengepungen og sendes ud i fattigdom. Det presser til gengæld lønningerne. Det kan vi se nu, og det burde partier fra højre til venstre i folketingssalen kunne have sagt sig selv, da de lavede efterlønsreform, halverede dagpengeperioden, skar i kontanthjælpen osv.
  •
  • - Der mangler holdbare arbejdspladser, grøn omstilling og ikke mindst mindsket ulighed. Derfor bør vi fokusere på indtægtskilder i toppen som fx millionærskat eller formueskat. De penge skal så til gengæld bruges på jobskabelse, der sikrer holdbare og vedvarende jobs. Dvs. eksempelvis langsigtede investeringer i grøn omstilling, også i landdistrikterne, og genopretning af vores fælles velfærd og sociale sikkerhedsnet.
Fredag, 29. juli 2016 - 9:34