Afskaf karakterbonusser og uddannelses-stress

I nat får tusindvis af unge svar på, om de har fået plads på drømmeuddannelsen. Det har fået flere eksperter, rektorer og studenterorganisationer til at angribe de såkaldte karakterbonusser, der gør det muligt for de hurtige studerende at gange deres gennemsnit med 1,08. Men det er slet ikke ambitiøst nok, mener Enhedslisten, der vil lade det være op til de enkelte uddannelsesinstitution, hvordan man vil sætte adgangskravene – også hvis det indebærer, at karakterne helt afskaffes som adgangskrav.

Politisk ordfører Pernille Skipper siger:

• - Jeg er rigtig glad for, at flere eksperter og elevorganisationer slår på tromme for at afskaffe de helt urimelige karakterbonusser. De skævvrider uddannelsessystemet og presser de studerende helt unødigt. Mange burde slet ikke starte på en videregående uddannelse så hurtigt, men har behov for mere tid til at træffe et kvalificeret valg for fremtiden. Vi har behov for de dygtigste studerende, ikke de hurtigste.
  •
  • - Vi skal være mere ambitiøse end blot at afskaffe de urimelige karakterbonusser. Vi skal skabe et uddannelsessystem med fokus på kvalifikationer frem for hastighed og karakterer. Derfor foreslår vi, at uddannelserne får lov til helt selv at bestemme, hvad der skal give adgang med et krav krav om, at 25 % af de studerende skal optages via kvote 2, hvor der ses bredt på erfaringer og kompetencer. De resterende 75 % må de optage, som de vil. Og hvis flere beslutter sig for at droppe karakterne helt, optage alle via kvote 2 eller noget helt tredje, vil jeg kun blive glad.
  •
  • - De bedste til at vurdere, hvad der skal til for at blive en god læge, en dygtig ingeniør eller en kvalificeret pædagog, er uddannelserne selv. Erfaringer fra arbejdsmarkedet, højskoleophold eller endda bare lysten kan være afgørende for nogen. Og derfor er karakterbonusserne helt hul i hovedet. Det er på tide, at vi gør noget radikalt for at sikre kvaliteten, som har lidt år efter år.
  •
  • - Unge mennesker er allerede i dag hurtige til at komme i gang og gennemføre deres uddannelser. Og vi ved fra statistikkerne, at de studerende, der er optaget via kvote 2 og har andre erfaringer, er mindre tilbøjelige til at falde fra. Vi skal rose de unge, der opsamler erfaringer, som gør dem klar til studierne og arbejdsmarkedet. Og systemet skal være indrettet derefter.

Enhedslisten foreslår konkret:

• -  Uddannelsesinstitutionerne skal have frie hænder til at bestemme adgangskrav, dog med et krav om at minimum 25 % af optaget sker via kvote 2
  •
  • - Afskaffelse af karakterbonusser, der betyder, at man kan gange sit gennemsnit med 1,08, hvis man starter på en videregående uddannelse inden for to år efter endt ungdomsuddannelse - samt bonusser for flere højniveaufag.
  •
  • - Afskaffelse af SU-straf til studerende, der er mere end to år om at starte på en videregående uddannelse
Fredag, 29. juli 2016 - 12:53