Seniorjobordning god for samfundet

Enhedslisten mener, det er frækt og dumt af DA at kræve seniorjobordning afskaffet. Partiet kræver af S og DF at de nedlægger veto mod forringelser af ordningen.

Enhedslistens arbejdsmarkedsordfører Finn Sørensen siger:

• Det er både frækt og dumt af DA at kræve seniorjobordningen afskaffet. Frækt, fordi de vil straffe en udsat gruppe på arbejdsmarkedet igen-igen, en gruppe som i forvejen bliver ramt hårdt af kortere dagpengperiode, forringelser af efterlønnen og højere pensionsalder. Dumt, fordi seniorjobordningen er god for samfundet, idet den sørger for at tusindvis af langtidsledige bevarer tilknytningen til arbejdsmarkedet.
  •
  • - DA ved udmærket godt, at årsagen til stigningen i antallet af seniorjobbere er halveringen af dagpengeperioden. Det viser jo bare, at der er brug for den slags ordninger til en gruppe mennesker, som har svært ved at skaffe sig et ordinært job på anden vis. Men DA er umættelige, når det drejer sig om at forringe vilkårene for de ledige, i forventning om, at det vil føre til et øget pres på lønningerne.
  •
  • - Det er helt i forkert at fremstille det som om seniorjobberne udfører ligegyldige jobs, som er opfundet til lejligheden. Siden 2009 er der forsvundet 30.000 stillinger i kommunerne. Det har været med til forringe servicen for borgerne, og det er kun godt, hvis nogle af disse opgaver kan blive udført af langtidsledige på overenskomstmæssige vilkår.
  •
  •  - Jeg håber sandelig, at S og DF vil blokere for forringelser af seniorjobordningen. Det har de mulighed for, som forligspartnere. Jeg undrer mig også over, at Kommunernes Landsforening kan få lov at bakke DA op i deres krav, uden at der kommer protester fra KL´s bestyrelse. Det er forhåbentlig ikke udtryk for, at S, DF og SF i KL´s bestyrelse er enige med KL og DA, for så ser det sort ud.
Mandag, 25. juli 2016 - 9:03