EU må fordømme Erdogans angreb på demokratiet

Enhedslisten bakker op om de danske og norske dommerforeninger, der opfordrer Danmark og EU om at lægge pres på Erdogan. Erdogan skal have klar besked om, at optagelsesforhandlingerne med EU stopper, hvis han ikke stopper sine indskrænkninger i demokratiet.

Enhedslistens EU-ordfører, Søren Søndergaard, siger:

• Det er fuldstændig uacceptabelt, at Erdogan misbruger et angreb på demokratiet til selv at gøre det samme. Retssikkerheden er en by i Rusland, hvis magthavere kan arrestere dommere og offentlige anklagere, som de ikke bryder sig om. Derfor bakker vi fuldt og helt op om opfordringen fra dommerforeningerne i Danmark og Norge om, at EU må protestere mod dette overgreb.
  •
  • - Danmarks udenrigsminister, Kristian Jensen, skal tage til møde med sine kolleger i EU i dag med det krav, at der sendes en klar advarsel til Erdogan om øjeblikkeligt at stoppe sine angreb på demokratiet og genindsætte de tilbageholdte dommere og anklagere i deres embede. Hvis det ikke sker, må EU meddele Erdogan, at forhandlingerne om Tyrkiets medlemskab af EU suspenderes øjeblikkeligt.
  •
  • - EU har tidligere kritiseret medlemslande som Ungarn og Polen for overgreb på demokratiet, som er mindre end dem, Erdogan er i gang med. Derfor bør det være en selvfølge for EU´s udenrigsministre at komme med en fuldstændig klar kritik af Erdogan, ligesom de skal gøre ham klart, at det får konsekvenser, hvis hans underminering af demokratiet i Tyrkiet fortsætter.