Glædelig UBER-dom. Nu fortsætter arbejdet mod social dumping

Københavns Byret har netop kendt seks UBER-chauffører skyldige i overtrædelse af taxaloven. Enhedslisten glæder sig over dommen, som er en stor sejr i kampen mod social dumping. Partiet opfordrer samtidig til Folketinget til, at man nu intensiverer arbejdet med at stoppe den ulovlige taxakørsel.

Transportordfører Henning Hyllested udtaler:

• - Vi glæder os over byrettens dom. Dommen er meget forventelig, da det fra vores synspunkt er helt tydeligt, at loven bliver overtrådt. Taxaloven er meget klar. Hvis man driver forretning ved at transportere folk rundt, skal man leve op til branchens regler og sikkerhedskrav.
  •
  • - Det er en glædelig dag – ikke bare for taxabranchen, men for hele det danske arbejdsmarked. UBER er social dumping af værste skuffe. Firmaets medarbejdere er ikke forsikret og har ikke ret til løn under sygdom og barsel. Det er dejligt, at byretten i dag har afgjort, at man ikke vil acceptere, at nogen driver taxaforretning under de rædselsfulde vilkår.
  •
  • - Enhedslisten har sammen med SF og DF foreslået en taskforce af skattemyndigheder, trafikstyrelsen og politiet, der skulle dæmme op for ulovlig taxakørsel. Af uransagelige årsager ville Socialdemokraterne ikke være med. Vi håber selvfølgelig, at S nu skifter mening og gerne vil være med til at bekæmpe social dumping og ulovlig kørsel.

For yderligere: Henning Hyllested: 61 62 51 01

Læs mere om taskforcen: