EL om NATO-topmøde: Der er brug for nedrustning - ikke oprustning

På NATO-topmødet, der starter i dag, er hovedpunkterne, at NATO vil have medlemslandene til at opruste og bruge 2 pct. af BNP på militær. Samt udsendingen af flere styrker til de Baltiske lande og Polen for at vise Rusland, at NATO er klar. Det er en farlig kurs, mener Eva Flyvholm, freds og forsvarsordfører for Enhedslisten, der hellere så mål for nedrustning.

• - Det vil eskalere konfliktniveauet, hvis alle følger NATOs diktat og opruster. I stedet burde vi arbejde for en aftale om nedrustning, der kunne afspænde situationen og bidrage til mere stabilitet i Europa.
  •
  • - Udsendelse af tusindvis af soldater til landene langs den russiske grænse bliver opfattet som en aggression. Danmark skal ikke bidrage til et militært våbenkapløb mellem Rusland og NATO, der er alt for meget, som kan gå galt, særlig lige nu hvor der er så lidt kommunikation mellem landene.
  •
  • - Hvis Danmark skulle opruste så meget, som NATO vil, skulle vi hæve militærbudget til næsten det dobbelte. Det er mange milliarder, vi taler om. Hvor skal de penge findes i en tid, hvor der er skåret ned på alt fra udviklingsbistand til ældrepleje og uddannelse?
  •
  • - Vi skal forebygge krige og konflikter i stedet for at bevæbne os til flere krige. Det er dybt risikabelt at udsende soldater til de baltiske lande, når der samtidig arbejdes alt for lidt med politiske og diplomatiske forhandlinger, som kan neddrosle konflikten. Og det vil være en helt skævt at opruste militært, når man samtidig har skåret på udviklingsbistanden og Udenrigsministeriet.
Fredag, 8. juli 2016 - 9:45