Dansk Irak-krig skal også undersøges

Offentliggørelsen af den britiske rapport om Irak-krigen udstiller det absurde i nedlæggelsen af Irak-kommissionen, og regeringens berøringsangst over for en undersøgelse af den danske krigsdeltagelse. Sådan lyder det fra Enhedslistens forsvarsordfører Eva Flyvholm, der samtidig varsler en offensiv af spørgsmål og samråd i folketinget i forlængelse af den britiske undersøgelse.

Eva Flyvholm:

- Det, at vi nu får en grundig undersøgelse af den britiske krigsdeltagelse, øger presset på den danske regering for at få Irak-kommissionen genåbnet. Skal Danmark virkelig være ét af de eneste lande, der ikke får undersøgt denne smertelige periode, så vi kan lære af vores fejl og se fremad.

- Det drejer sig jo om dybt alvorlige begivenheder. Om overgreb på civile. Om uskyldige mennesker, der er blevet udleveret til tortur og drab i Irak og Afghanistan.  Det skylder vi både ofrene og de udsendte soldater at få undersøgt til bunds.

- Jeg håber meget, at regeringen vil komme på bedre tanker. Men jeg vil gerne gøre det helt klart, at selv hvis de fastholder deres dumstædige nedlæggelse af Irak-kommissionen, så får de ikke fred. Vi vil bruge alle de midler vi har i Folketinget- fra minister-besvarelser til samråd og forespørgsler til at få sandheden frem.

- Forsvarsministeren kan se frem til et travlt efterår, når vi i forlængelse af den britiske undersøgelse vil rejse nye spørgsmål, og genrejse de mange hundrede spørgsmål, som vi aldrig har fået svar på.

Onsdag, 6. juli 2016 - 10:57