EL til Løkke og Mette F.: jamen, så start da den kamp for et andet EU

Både Statsministeren, Mette Frederiksen og andre har efter resultatet af den britiske folkeafstemningen igen erklæret deres forståelse for den stigende EU-skepsis herhjemme og i andre lande, men også påstået, at EU kan reformeres. Derfor opfordrer Enhedslisten nu til at lade handling følge ordene.

Pernille Skipper siger:

• - De gamle magtpartier skal begynde at lytte til kritikken, der kommer fra de forskellige europæiske befolkninger. Både herhjemme, i Storbritannien og resten af Europa breder sig en stemning imod et mere og mere centraliseret EU. EU-systemet skaber perfekte vækstmuligheder for fremmedfrygt og højrepopulisme. Kombinationen af et ureguleret marked, Østudvidelsen og manglende indsats mod løntryk er en giftig cocktail, der rammer hårdt i samfundets nederste lag og spiller folk ud mod hinanden. Nu ser vi resultatet.

• - Vi har foreslået en afstemning om en udmeldelse. Men jeg hører igen og igen, hvordan de gamle magtpartier mener, at EU kan forandres indefra, og at vi bare skal slås for forandringer. Okay, siger vi så, så kom i gang. I siger, I tager befolkningens bekymringer og kritik alvorligt. Hvis I selv vil tages alvorligt, så skal I da så også lade handling følge ordene og starte en genforhandling af Danmarks tilknytning til EU. Dermed kan befolkningen også få et klart grundlag at tage stilling til ved en kommende folkeafstemning om Danmarks forsatte medlemskab af EU.

• - Jeg er bange for, at de partier, der erklærer sig enig med den stigende EU-skepsis, men også hele tiden påstår, at systemet kan forandres til det bedre, aldrig har tænkt sig at gøre noget ved det. Både Løkke, Mette Frederiksen og alle de andre påstod efter nej’et til afskaffelse af retsforbeholdet, at de ville tage det meget alvorligt. Nu siger de igen efter Brexit, at de tager situationen alvorligt og at EU skal ændres indefra. Jeg spørger bare; hvornår har I så tænkt jer at gå i gang?

• - Briternes exit åbner nogle muligheder for at få skabt et nyt europæisk samarbejde. Og der er virkelig behov for et stærkt europæisk samarbejde, som kan sætte hensynet til miljø, menneskerettigheder og lønmodtagere over hensynet til et indre marked. Og som ikke mindst er demokratisk forankret. Det har EU ikke kunnet levere. EU har kun gødet jorden for mere højrepopulisme. Jeg tror ikke, at EU nogensinde kommer til at levere det, der er behov for. Men hvis de andre partier tror på det, skal de da gøre noget ved det.

Tirsdag, 28. juni 2016 - 15:08