Nu skal de danske vælgere også have muligheden for at stemme om EU

Resultatet af Storbritanniens EU-afstemning vil gavne de britiske lønmodtagere, og forhåbentlig skabe momentum til at få kæmpet mere selvbestemmelsesret og demokrati også i resten af Europa igennem. Det britiske exit fra EU bør udløse en dansk folkeafstemning om EU-medlemskabet og ikke mindst en debat om alternativerne til EU, siger Enhedslisten.

Pernille Skipper siger:

• - Det britiske exit er godt for de britiske lønmodtagere, som nu får bedre muligheder for at bekæmpe løntrykkeri og fattigdom. Det trækker den politiske indflydelse tilbage til den britiske befolkning og væk fra et udemokratisk EU-system, og det er en sejr.
  •
  • - Den mulighed for at kræve mere, frem for mindre demokrati, synes vi også, den danske befolkning skal have.  EU forhindrer i dag Danmark i at forbyde farlig kemi i legetøj, forhindrer os i at sætte en effektiv stopper for social dumping og kræver nedskæringer på velfærden i hele Europa. Og det sker på de europæiske befolkningers bekostning.
  •
  • - Der er behov for progressiv forandring i Europa. Vi har brug for et internationalt samarbejde, der kan tage hånd om de mange flygtninge i stedet for at spille lande ud mod hinanden og sende uskyldige tilbage til et land som Tyrkiet, der konsekvent krænker menneskerettighederne. Vi har brug for et internationalt samarbejde, der sætter klima, miljø, sociale rettigheder og menneskerettigheder øverst. Og der er i den grad brug for mere - ikke mindre demokrati. Derfor skal vi udnytte det momentum, den britiske afstemning har skabt, og tage en debat om nye europæiske samarbejdsformer og alternativer til EU.
  •
  • - Konkret foreslår vi afholdelse af en folkeafstemning senest grundlovsdag den 5. juni  2017. Det vil give tid til undersøgelser af alternative samarbejdsmuligheder til EU og ikke mindst give tid til en grundig og ordentlig debat i den danske befolkning. En afstemning er den eneste rigtige konsekvens af det britiske resultat, men der skal selvfølgelig være ordentlig tid til debatten.
Fredag, 24. juni 2016 - 8:57