Skipper om Løkkes samråds-nej i landbrugssagen: Vi havde væltet regeringen

På trods af statsministerens tilsynspligt med sine ministre nægter Lars Løkke Rasmussen at møde i samråd og redegøre for, om ministre med hans vidende har vildledt Folketinget. Hvis Enhedslisten havde været parlamentarisk grundlag for en statsminister, der trampede på alle demokratiske spilleregler på den måde, havde de ikke beholdt taburetterne, siger Enhedslistens politiske ordfører Pernille Skipper.

Pernille Skipper udtaler:

- Lars Løkke har øjensynligt været involveret i at vildlede Folketinget og den danske befolkning, og nægter nu at møde op og forklare sig. Det er utilgiveligt. Han tramper på Folketinget, som har skullet tage stilling til landbrugspakken på et åbenlyst falsk grundlag, og han tramper på grundlæggende demokratiske spilleregler.

- Der er afsløret dokumenter, der peger meget entydigt på, at regeringen og statsministeren har fusket med grundlaget for landbrugspakken. Det skal Statsministeren møde op og forklare. En statsminister og hans regering kan da ikke skjule sandheden for Folketinget og befolkningen efter forgodtbefindende og så bare nægte at svare på spørgsmål. Det er magtarrogance og respektløst over for demokratiet.

- Det er ufatteligt, at Løkkes støttepartier stadig kan have tillid til Lars Løkke som statsminister. Hvis en regering, som Enhedslisten var støtteparti for, opførte sig sådan, så ville vi klart have trukket støtten. Så var regeringen rent ud sagt røget, ingen tvivl. Jeg begriber ikke, at Liberal Alliance og Dansk Folkeparti for slet ikke at nævne Konservative bare vil lade en statsminister slippe afsted med at lyve, blot fordi det er én af deres egne.

- Både landets førende eksperter og ministeriernes embedsmænd er enige om, at den er gal med afgørende tal i landbrugspakken. Derfor skal vi selvfølgelig have de rigtige tal på bordet nu og statsministeren skal forklare sig. Ellers må støttepartierne stå ved deres ansvar, og trække deres støtte til statsministeren.

Onsdag, 22. juni 2016 - 14:47