Samråd om brugerbetaling på uddannelse

Regeringen, Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti vil indføre brugerbetaling på uddannelse, hvis man allerede har en uddannelse på samme niveau. Enhedslisten og SF er dybt bekymrede over forslaget og har Uddannelsesminister Ulla Tørnæs i samråd om sagen i dag onsdag d. 15. juni kl 12.00.

Eva Flyvholm, uddannelsesordfører for Enhedslisten siger:

-Uddannelse er det dummest mulige sted at skære ned og indføre brugerbetaling. Vi har alle sammen gavn af en veluddannet befolkning, og derfor er det også uforståeligt at Regeringen, S og DF nu vil begrænse unges mulighed for uddannelse.

-Det kan være meget fornuftigt at tage uddannelse nummer to, for at skifte retning eller dygtiggøre sig endnu mere. Det foreslåede uddannelsesloft vil for eksempel ramme bygningskonstruktøren der vil være ingeniør eller pædagogen der vil være socialrådgiver og det er da helt galt.

Jacob Mark, uddannelsesordfører for SF siger:

- Forslaget er et historisk angreb på den sociale mobilitet i uddannelsessystemet, og det overrasker mig at Socialdemokraterne kan gå med til det. Det betyder, at det kun er dem, der har mange penge som har mulighed for at blive klogere eller mere moden og tage en anden uddannelse.

- Det er altså meget, meget skidt for vores land, at man ikke kan skifte fra en uddannelse til en anden. Vi mangler lærere, politibetjente, håndværkere og kvalificeret arbejdskraft i mange andre brancher, og så er det jo helt tåbeligt, at vi afskærer danskere fra at uddanne sig til de jobs. Det bliver meget dyrt på sigt.

Onsdag, 15. juni 2016 - 9:30