Nu må fagbevægelsen sætte foden ned

Ugebrevet A4 fortæller i dag, at regeringen i trepartsforhandlingerne har stillet krav om, at ledige skal søge arbejde i hele landet. Enhedslisten opfordrer fagbevægelsen til en gang for alle at give regeringen og arbejdsgiverne klar besked.

Enhedslistens arbejdsmarkedsordfører Finn Sørensen siger:

• - Det er godt nok frækt. Der er lige gennemført en ny dagpengelov, med yderligere forringelser for de ledige, herunder også stramninger af rådighedsreglerne. Nu vil regeringen og Dansk Arbejdsgiverforening så have yderligere stramninger. De bliver aldrig mætte.
  •
  • - Problemet er, at arbejdsgiverne og den borgerlige regering er blevet vænnet til, at fagbevægelsen accepterer forringelser for nogle grupper, til gengæld for mindre forbedringer for andre, som det for eks. skete i dagpengekommissionen, og med trepartsaftalen om brug af flygtninge som billig arbejdskraft. Det er en fejlagtig strategi, der kun giver modparten mere blod på tanden.
  •
  • - Det er på høje tid, at fagbevægelsens forhandlere slår en klar streg i sandet. Trepartsforhandlingerne skal ikke medføre forringelser for lønmodtagerne. Det sagde LO´s formand Lizette Risgaard også op til LO´s kongres i efteråret. Det har hun vores fulde opbakning til at stå fast på. Det er muligt, at Lars Løkke  truer med at stoppe forhandlingerne. Ham om det. Lønmodtagerne har brug for solidariske løsninger, ikke flere forringelser.
Onsdag, 15. juni 2016 - 9:29