Aftale om kommunernes økonomi vil udhule velfærden

Pressemeddelelse 10. juni 2016

Den netop indgåede økonomiaftale for kommunerne vil ramme velfærden i kommunerne i 2017, selvom omprioriteringsbidraget sendes i graven.  På den baggrund har Enhedslistens medlem af KLs bestyrelse, Jesper Kiel stemt nej til aftalen.

- Det er fantastisk at omprioriteringsbidraget nu sendes i graven fra 2018, men finansminister Claus Hjort har stadig sine pilfingre nede i kommunekasserne og snupper penge fra velfærden, samtidigt med at der er stigende udgifter til ældre og flygtninge. Det vil udhule velfærden, det er helt uacceptabelt forklarer Jesper Kiel om baggrunden for at han stemte imod aftalen i KLs bestyrelse.

Aftalen indebærer nedskæringer på næsten en milliard:

• - Omprioriteringsbidrag og nedskæring af servicerammen 0,5 mia. kr.
  • - Anlægsrammen sættes ned med 0,3 mia. kr.
  •

Aftalen står i skærende kontrast til behovet for flere ressourcer i kommunerne til at løse opgaven med at give flere ældre en værdig pleje og integrere de mange nye flygtninge. KL anslår at ældre og flygtninge ville kræve 2 mia. kr. ekstra i 2017 for at undgå serviceforringelser.

Se video på Facebook: Jesper Kiel forklarer økonomiaftale med papkrus

Jesper Kiel, som er byrådsmedlem i Svendborg og repræsenterer Enhedslisten i KLs bestyrelse siger:

- Økonomiaftalen er alt for ringe. Finansministeren slap ikke afsted med den store sparerunde. Men I en tid med behov for et større løft af kommunernes økonomi, er det grotesk, at regeringen tager penge fra kommunerne for at finde penge til sine skattelettelser. Derfor har jeg i KLs bestyrelse sagt klart nej til at KL  skulle indgå aftalen. Jeg mener vi havde sat regeringen under så stort pres, at vi kunne have få taget minusvæksten helt af bordet.

- Det er en kæmpe sejr for den massive modstand borger, fagbevægelse og kommuner mod omprioriteringsbidraget, som nu er sendt i graven fra 2018. Nu skal vi holde fast i presset på regeringen så nedskæringer, der nu tegner sig bliver taget af bordet igen.

Se:  aftale om kommunernes økonomi

Fredag, 10. juni 2016 - 19:46