Regeringens dummeste ideer til planloven er skrottet

Enhedslisten glæder sig over, at regeringens værste forslag til planloven er skrottet, men ærgrer sig over, at et flertal vil åbne op for at lempe strandbeskyttelsesreglerne. Det siger Enhedslistens politiske ordfører, Pernille Skipper.

Pernille Skipper udtaler:

- Jeg glæder mig rigtig meget over, at de femten kystprojekter, regeringen ønskede at få med i en aftale er skrottet. Kystprojekterne har hele tiden været en stor fejltagelse, og det har også vist sig, at projekterne langt fra ville kunne tiltrække alle de ekstra turister, som regeringen forestillede sig. Det er en stor sejr for de tusinder af danskere, der har engageret sig i at bevare vores kyster.

- Det er også meget vigtigt for vores byer, at der ikke bliver pillet ved muligheden for, at kommuner kan kræve 25 % almene boliger i byggeprojekter. En mulighed, Enhedslisten fik igennem på en tidligere finanslov. Det er helt afgørende for, at vi kan få byer, der også er for mennesker med almindelige indkomster.

- Det er til gengæld fuldstændig tosset, at et politisk flertal har besluttet at lempe på reglerne i strandbeskyttelseslinjen og give tilladelse til opførelse af terrasser, skure, tennisbaner og swimmingpools i vores helt unikke natur langs kyster og strande.

- Danmarks natur ved kyster og strande er helt enestående. Det er der rigtig mange både danskere og besøgende, der har glæde af.

Torsdag, 9. juni 2016 - 10:31