Ny gymnasiereform holder unge ude af uddannelserne

Med den nye gymnasiereform er et karakterkravet til bl.a. gymnaiset og hf en realitet. Det er uforståeligt, at S, SF og de Radikale er bøjet af for regeringens krav, når de som forligspartier havde muligheden for at blokere på denne side af et folketingsvalg, mener Enhedslistens undervisningsordfører, Jakob Sølvhøj.

Jakob Sølvhøj udtaler :

·       Det virker meget lidt troværdigt, når stort set alle forligspartier har hver deres fortolkning af det nye skærpede adgangskrav på 02 til gymnasiet og hf. Det er stærkt uklædeligt, at der på den måde søges lagt et røgslør ud over det faktum, at en stor gruppe unge, der hidtil har haft adgang til gymnasiet, nu skal holdes ude.

·       Det er fuldstændig fejlagtig uddannelsestænkning, når partierne skærper adgangskravet til gymnasierne for at presse de unge over på erhvervsuddannelserne. Det kommer ikke til at virke. Resultatet af adgangsbegrænsningen vil snarere blive, at færre unge overhovedet kommer i gang med en ungdomsuddannelse.

·       Skærpelsen af adgangskravet er langt fra reformens eneste problem. Den kraftige beskæring af studieretningerne, vil gå hårdt ud over en række fag – ikke mindst sprogfagene. Karakterræset vil blive øget fra uddannelsens start, når prøvekarakterer fra grundforløbet fremover kommer til at stå på eksamensbeviset.

·       Det er ærgerligt, at regeringen og de borgerlige har fået presset et optag på HF igennem allerede efter 9.klasse. Det fører ikke til bedre uddannelse på den måde at presse de unge hurtigere igennem uddannelserne, og for regeringen har det måske mest af alt handlet om at få taget et skridt i retning af nedlæggelse af 10. klasse.

·       Socialdemokraterne, SF og de Radikale havde som forligspartier muligheden for at blokere for en gymnasiereform. Jeg er dybt forundret over at de ikke trak i bremsen. Aftalen indeholder ganske vist også enkelte forbedringer, men samlet set er den et tilbageskridt for gymnasieuddannelserne.

Lørdag, 4. juni 2016 - 11:09

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg