Tørnæs i samråd om brugerbetaling

Regeringen, Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti foreslår i dag, at indføre brugerbetaling på uddannelse, hvis man allerede har gennemført en uddannelse på samme niveau. Forslaget vil gå ud over unge mennesker, der efter én uddannelse finder ud af, at de er gået den forkerte vej og gerne vil rette op. Der er ingen mening i at rammer unge mennesker, på vej til at finde deres rette hylde, mener uddannelsesordfører, Eva Flyvholm:

- Det er helt galt, at forhindre unge mennesker i at tage den rigtige uddannelse, jeg tror det her kommer til at give gevaldigt bagslag. Derfor har vi indkaldt Ulla Tørnæs i samråd for at få konsekvenserne frem i lyset.

- Det kommer til at ramme den unge studerende, der troede at hun ville være gymnasielærer, og derfor tog en bachelor på universitetet, og nu selv skal betale for at blive folkeskolelærer. Den ambitiøse mand, der efter en bachelor på medicinstudiet finder ud af at han i stedet langt hellere vil være sygeplejerske. Det er helt forkert at straffe de unge med brugerbetaling.

- Når man skifter uddannelse gør man det jo ikke for at udnytte systemet. Man gør det, fordi man finder ud af, at det var noget helt andet man skulle eller var god til. Det er en ærlig sag, som man ikke skal straffes for ved at skulle  betale i dyre domme for uddannelsen.

- Al brugerbetaling i uddannelse skaber mere ulighed. Med det her forslag kan direktørens datter godt tage flere uddannelser eller have råd til at vælge forkert første gang -  men det bliver aldrig muligt for kasseassistentens søn. Det er uretfærdighed i hjertet af vores uddannelsessystem – og det skal vi ikke have.

- Jeg synes ærligt talt, at det er uforståeligt at Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne støtter et så asocialt forslag. Det er da urimeligt at finansiere dagpengene ved at stjæle fra de studerende – de penge må kunne findes et mere rimeligt sted.

Fredag, 3. juni 2016 - 13:03