Kriminalisering af ytringer risikerer at gøre ondt værre

Enhedslisten støtter ikke de såkaldte ”hadprædikantlister” og den kriminalisering af ytringer, som regeringen og en gruppe partier tirsdag har indgået aftale om. Det risikerer at gøre ondt værre, siger Enhedslistens politiske ordfører.

Enhedslistens politiske ordfører Pernille Skipper siger:

- Den kriminalisering af ytringer i religiøse læreforhold, som partierne er enige om, er i bedste fald komplet effektløs. I værste fald er det direkte skadeligt og kan forværre problemerne. Forbud er ikke den rigtige vej, hvis man skal bekæmpe ekstremistiske og fundamentalistiske holdninger, for holdninger forsvinder ikke, fordi man forbyder dem. I stedet risikerer man, at de bliver mere spændende og tiltrækkende, fordi de er forbudt. Med andre ord risikerer partierne bag den her aftale at gå stik imod det gode forebyggende arbejde som både politi, efterretningstjenester, socialarbejdere og lærere laver hver eneste dag.

- Det er allerede i dag forbudt at opfordre til lovovertrædelser, og hvis regeringen mener, at den nuværende lovgivning ikke i tilstrækkelig grad rammer opfordringer til vold, vil vi gerne være med til at kigge på, om der er gråzoner, hvor lovgivningen kan gøres tydeligere. Men her er der altså tale om, at man forsøger at fikse et problem med ekstremistiske og fanatiske holdninger med et forbud, og det går stik imod Danmarks historiske traditioner, hvor vi ikke indskrænker ytringsfriheden for dem, vi ikke er enige med, men i stedet bekæmper dem med argumenter.

- Danmark bliver det første land, der indfører offentligt tilgængelige lister over uønskede religiøse forkyndere. Den slags lister risikerer at blive hitlister, hvor unge mennesker med lyst til radikalisering via internettet kan henvende dig til de uønskede forkyndere, som står øverst på de danske myndigheders liste. Det er fuldstændig håbløst at partierne bag aftalen forsøger at sælge det som noget, der skulle løse problemerne.

- Det er godt nok sørgeligt, at der indgås en aftale, som er problematisk i forhold til både ytringsfrihed og religionsfrihed - ikke mindst i ugen op til, at vi på søndag den 5. juni fejrer den grundlov, som skal værne om disse frihedsrettigheder. Regeringen burde bruge tiden på at forsvare ytringsfriheden og tage det lange seje, men effektive, træk mod ekstremisme og undertrykkende holdninger.

Fredag, 3. juni 2016 - 7:09