Der skal rettes op på Thornings reformamok

Mandag d. 23. maj 2016 behandler Folketinget en stribe beslutningsforslag fra Enhedslisten, som skal rette op på de værste konsekvenser af Helle Thorning Schmidts reformamok over for langtidssyge og mennesker med handicap. Enhedslisten er spændt på, hvem der vil være med til det.

Enhedslistens arbejdsmarkedsordfører Finn Sørensen siger:

- Reformerne af førtidspension, fleksjob og sygedagpenge har ramt hårdt over for langtidssyge og mennesker med handicap. Mennesker, der dårligt kan gå, og mennesker med alvorlige psykiske lidelser jages i praktik eller i fleksjob af få minutters varighed. ”Tag sengen med på arbejde” er blevet det nye slogan i beskæftigelsespolitikken.

• - Partierne bag reformerne slår syv kors for sig, når de bliver præsenteret for de skrækindjagende eksempler på, hvordan stærkt svækkede borgere bliver behandlet i dagens Danmark. Det er kommunernes skyld, siger de, men det er for nemt, de har jo selv lavet lovgivningen. Ankestyrelsen godkender i langt de fleste tilfælde kommunernes afgørelser. Ikke nok med det, Ankestyrelsen mener, at kommunerne er for flinke til at give førtidspension, efter at antallet af nytilkendelser er reduceret med 2/3!'
  •

- Det er muligt, at partierne bag reformen har haft gode hensigter med deres reformer. Men efter at have set, hvordan de virker i praksis, og efter at Ankestyrelsen har blåstemplet noget, der bedst kan betegnes som mishandling af syge og handicappede borgere, kan der kun være en konklusion: Loven må laves om. Hvis de ”ansvarlige partier” skal leve op til deres kritik af kommunerne, bør de støtte Enhedslistens forslag. Jeg er virkelig spændt på den debat!

Mandag, 23. maj 2016 - 11:00

la[email protected]