F-35 cementerer forfejlet krigspolitik

Valget af F-35 fastlåser Danmark i fejlslagen aktivistisk udenrigspolitik som halehæng til USA i nye angrebskrige, mener Eva Flyvholm, freds- og forsvarsordfører for Enhedslisten.

-  F-35 er et bombefly, der er udviklet til offensive angreb på nye lande. Det er bestemt ikke den rolle, jeg mener, Danmark skal spille ude i verden, og det binder os til en helt forkert udenrigspolitik. De partier, der taler om, at kampflyene skal bruges til at forsvare dansk suverænitet, skylder en forklaring på, hvor godt de tror, det vil gå med F-35.

-  Kampflykøbet handler nok mest af alt om at pleje den militærstrategiske alliance til USA og NATO. Personligt mener jeg, det er udtryk for ringe dømmekraft at støtte den amerikanske våbenindustri med milliarder af skattekroner, især i en tid hvor der ellers skæres overalt på vores velfærd, vores uddannelser og hjælpen til verdens fattigste.

• - Det her er danmarkshistoriens største offentlige indkøb. Norge og Holland har købt F-35 til en stykpris på en milliard kroner. Jeg synes i den grad, de ivrige partier bag kampflykøbet skylder at fortælle, hvor de vil finde det her uhyrlige milliardbeløb til nye kampfly, og hvad det vil betyde for vores velfærd. Jeg mener, der er bedre måder at bruge de milliarder på.
Onsdag, 11. maj 2016 - 19:16