Enhedslisten deltager i velfærdsdemonstrationer over hele landet

I morgen klokken 17 vil der være demonstrationer i mere end 70 kommuner mod regeringens planlagte milliardnedskæringer på velfærden. Enhedslistens politiske ordfører, Pernille Skipper, og flere andre MF’ere deltager og taler ved demonstrationerne rundt om i landet.

Pernille Skipper udtaler:

• - I Enhedslisten vil vi ikke finde os i, at regeringen og kommunerne skærer på vores fælles velfærd. Det vil føre til fyringer af tusinder offentligt ansatte og betyde mindre tryghed for vores børn, ældre, syge og udsatte. Det er ikke i orden.
  •
  • - Det er katastrofalt, at regeringen vil tage flere milliarder fra kommunerne hvert år. Samtidig vil de ikke kompensere kommunerne fuldt ud for de mange nye opgaver med at modtage og integrere mennesker, der flygter fra krig, forfølgelse og katastrofer. Derfor møder vi talstærkt op i morgen for at vise, at vi vil have mere, og ikke mindre, velfærd.
  •

Demonstrationerne er planlagt af Velfærdsalliancen, som består af mere end 100 lokale fagforeninger, forældreorganisationer og brugerorganisationer over hele landet. Enhedslistens bakker fuldt op om alliancen, og partiets lokalafdelinger deltager i alle 70 kommuner.

Enhedslistens kommunalordfører, Rune Lund, udtaler:

• - Demonstrationerne i morgen skal lægge pres på kommunerne for at sige nej til økonomiaftale med regeringen, hvis ikke nedskæringerne tages af bordet. Det kræver blot, at Kommunernes Landsforenings bestyrelse har modet til at sige fra. Det vil vi hjælpe dem med, når tusindvis af mennesker møder op foran rådhuse i hele landet for at kæmpe for vores fælles velfærd.
  •
  • - Disse demonstrationerne er helt afgørende for at sikre velfærden. For vi ved, at presset på regeringen og kommunerne virker. Enhedslisten, fagbevægelsen og politikere fra både rød og blå blok har i flere måneder lagt et massivt pres for at få droppet milliardnedskæringerne. Og vi har opnået flere vigtige sejre undervejs. Blandt andet har vi tvunget Claus Hjort til at give et løfte om, at 2,4 milliarder kroner føres tilbage til kommunerne næste år – penge, der ellers kunne været gået til skatterabatter til de rigeste.

Onsdag, 11. maj 2016 - 19:00