Enhedslisten vil rulle dele af landsbrugspakke tilbage efter ny kritik fra Kommissionen

Ifølge dagbladet Information har EU Kommissionen netop sendt en pilot-åbningsskrivelse til regeringen, der i meget stærke vendinger gør rede for, at man mener, at landbrugspakken er i strid med tre EU direktiver og dermed er ulovlig. Miljø- og landbrugsordfører Maria Reumert Gjerding, opfordrer nu regeringen til at rulle de mest forurenende elementer fra landspakken tilbage, og kalder samtidig statsminister Lars Løkke Rasmussen og fødevareminister, Esben Lunde Larsen, i samråd. Hun siger:

• - Det er ekstremt alvorligt, at vi nu får bekræftet, at landbrugspakken er i strid med gældende miljøregler, og dermed er ulovlig. Det er præcis det, vi har advaret om i de seneste måneder. Hvis dette fører til en retssag mod Danmark, risikerer vi bøder i millionklassen, og vi risikerer at miste flere hundrede millioner i landbrugsstøtte.

• - Regeringen har nu ti uger til at handle, og jeg mener, at de omgående må rulle de mest forurenende elementer i landbrugspakken tilbage - nemlig de øgede gødningsnormer og opdyrkningen af randzonerne. Handler de ikke nu, risikerer dette at få meget store økonomiske konsekvenser. For skatteborgerne og for danske landmænd.

• - På naturens og miljøets vegne glæder jeg mig. Det er meget positivt, at regeringens forsøg på at føre Folketinget, befolkningen og EU bag lyset ikke ser ud til at lykkes.
  •

Enhedslisten vil nu indkalde både Esben Lunde og Lars Løkke i samråd. Maria Gjerding siger:

• - Det er selvfølgelig en alvorlig sag for regeringen, at EU-kommissionen åbner en sag mod Danmark. Det kan få store konsekvenser for dansk landbrug og betyde, at vi mister hundredvis af millioner i landbrugsstøtte. Nu må Lars Løkke som landets statsminister komme på banen og skabe klarhed om hele den skandale, som har udspillet sig omkring landbrugspakken. Det er Løkke, som er øverst ansvarlig. Og vi ved, at statsministeriet har været dybt involveret i forhandlingerne om landbrugspakken. Hvis miljøministeriet har manipuleret med tallene for at omgå EU’s regler med statsministeriets accept, er det en alvorlig sag. Det må statsministeren skabe klarhed omkring over for Folketinget.
  •
  • Enhedslisten har tidligere forsøgt at få statsminister Lars Løkke Ramussen i samråd omkring statsministeriets rolle i forhandlingerne om landsbrugspakken. Men hver gang har han afvist at svare på spørgsmål fra Folketinget. Med den nye udvikling i sagen mener Maria Reumert Gjerding ikke, at Lars Løkke Rasmussen fortsat kan gemme sig i sagen.
Tirsdag, 10. maj 2016 - 9:51