Ny EU-aftale rejser spørgsmål om fusk med folkeafstemningsresultatet

Uden om Enhedslisten, Alternativet og SF har regeringen indgået en aftale med Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Socialdemokraterne, radikale og de konservative om dansk tilslutning til Europol, Eurojust og overvågningsregistret af flypassagerer, PNR.

Enhedslistens EU-politiske ordfører, Søren Søndergaard, siger:

- Det er jo ingen skam at blive væk, når man ikke er inviteret. Og Enhedslisten har overhovedet ikke været inviteret til de aktuelle forhandlinger om opfølgningen på det danske nej ved folkeafstemningen den 3. december. Derfor påhviler det nu alene regeringen og dens allierede at finde en løsning, som lever op til befolkningens ønsker om, at der ikke skal afgives mere magt til EU.

- Hvis Enhedslisten havde deltaget i forhandlingerne ville vi have afvist tilslutning til overvågningsregistret af flypassagerer, PNR. Dette skridt giver nemlig kun nogen mening, hvis det følges op med en registrering af alle togpassagerer, buspassagerer, bilister, cyklister og gående, som måtte krydse en intern eller ekstern grænse i EU. Et sådant overvågningssamfund ønsker jeg ikke.

- Jeg går ud fra at når Dansk Folkeparti indgår i aftalen, så skyldes det, at de har fået en hug-og-stik-fast garanti fra regeringen for, at der kan opnås en mellemstatslig aftale om Europol, Eurojust og PNR. Alt andet vil jo være fusk i forhold til det vælgerflertal, som så sent som den 3. september afviste indgåelse af overstatslige aftaler med EU på retsområdet.

Onsdag, 4. maj 2016 - 14:55