Folketingsgruppen har valgt Pernille Skipper som ny politisk ordfører

Enhedslistens folketingsgruppe har i dag besluttet at vælge Pernille Skipper som ny politisk ordfører. Hun erstatter dermed Johanne Schmidt-Nielsen, som har bestridt posten siden 2008.

Johanne Schmidt-Nielsen fortsætter som partiets ordfører for udlændinge og integration.

Enig folketingsgruppe bag Pernille Skipper
Enhedslisten har som bekendt en rotationsregel, der sikrer at vores folkevalgte efter en periode skal ud i livet bag Christiansborgs tykke mure. Johanne Schmidt-Nielsen udtræder derfor af Folketinget til næste valg og kan ikke stå i spidsen for Enhedslisten i den kommende valgkamp. I en turbulent politisk tid og med en vakkelvorn regering, er det ikke til sige hvornår valgdagen melder sig.

For at give den nye politiske ordfører god tid til at lande i rollen, inden et valg, har en enig folketingsgruppe derfor besluttet at udpege Pernille Skipper til politisk ordfører fra dags dato.

Pernille har stor politisk og parlamentarisk erfaring, og vi er sikre på, at hun er den rette til at være i front i Enhedslistens folketingsgruppe og i den kommende valgkamp.

Tak til Johanne Schmidt-Nielsen
På folketingsgruppens vegne vil jeg gerne takke Johanne for hendes enorme indsats i en periode, hvor Enhedslisten er vokset i et omfang, få troede mulig.

Fremgangen er først og fremmest resultatet af en stærk fælles indsats fra tusindvis af medlemmer, men som landets for tiden mest populære frontfigur har Johanne spillet en afgørende rolle.

Det er vigtigt for mig at understrege, at Johanne forbliver en del af vores folketingsgruppe, og fortsat vil stå i forreste række i kampen for en solidarisk flygtninge- og integrationspolitik.

Store opgaver venter for Enhedslisten
Vi har store fælles opgaver foran os i Enhedslisten. Vi skal styrke modstanden mod højrefløjen, hvad enten det gælder kampen mod nedskæringer på uddannelserne, angreb på mennesker ramt af arbejdsløshed, social dumping eller ødelæggelsen af klima og miljø. Vi skal stå i forreste række mod de planlagte nedskæringer i vores kommunale velfærd. Og vi skal i det hele taget arbejde for en stærk venstrefløj, der kan styrke troen på, at det er muligt at skabe forandringer.

I folketingsgruppen er vi klar til at løfte vores del af opgaven.

Med venlig hilsen,
Jakob Sølvhøj, gruppeformand