Forringet postaftale vil betyde fyringer og ramme ældre

Partierne bag postaftalen forringer servicen endnu engang. Det vil betyde fyringer af medarbejdere ved postvæsnet. Aftalen er et resultat af, at man har sluppet private firmaer løs på postmarkedet uden at kræve den samme befordringspligt, som man kræver af Post Danmark. Samtidig pønser skatteministeren på at ophæve Post Danmarks momsfritagelse for udbringning under befordringspligten.

Ordfører for Enhedslisten, Henning Hyllested, udtaler.

• - Årsagen til Post Danmarks problemer er en giftig cocktail af faldende brevmængder, befordringspligt til alle dele af Danmark og krav om, at Post Danmark skal klare sig på markedsvilkår uden statstilskud. Hvis vi vil have en ordentlig postservice i Danmark, er man nødt til at se i øjnene, at staten må yde et tilskud. Især, hvis man opretholder det ulige konkurrenceforhold til de private postfirmaer, som ikke er omfattet af befordringspligt. Vi giver jo også DSB statstilskud for at køre på tidspunkter af døgnet, hvor der ikke er mange passagerer.
  •
  • - Staten har selv drevet på med en digitaliseringsstrategi, der betyder, at al kommunikation med det offentlige skal foregå digitalt. Blandt andet derfor er Danmark også et af de lande i verden, som har oplevet det største fald i antallet af breve. Derfor burde staten være forpligtet til at kompensere for de faldende brevmængder.
  •
  • - Forligspartierne burde se i øjnene, at vi befinder os i en overgangsperiode, hvor brevet ganske vist er på retur, men mange – især i de ældre generationer – stadig er afhængige af en god postbefordring. Det er ikke godt nok, at de skal bede kommunerne om dispensation, som endda også giver ekstra administrativt arbejde til kommunerne.
Tirsdag, 3. maj 2016 - 10:50