Ministeren i samråd på baggrund af lækkede TTIP-dokumenter

Greenpeace har her til formiddag fremlagt en lang række hemmelige dokumenter om TTIP, handelsaftalen mellem EU og USA. På baggrund af de lækkede dokumenter indkalder Enhedslisten nu ministeren i samråd.

Enhedslistens udenrigsordfører, Nikolaj Villumsen, udtaler:

- De lækkede dokumenter om TTIP bekræfter vores allerværste frygt. TTIP udgør en alvorlig trussel mod vores folkestyre. Den vil give multinationale selskaber meget vidtgående beføjelser til at blokere for demokratiske beslutninger taget i Folketinget eller andre landes parlamenter. Det er fuldstændig grotesk, at et stort flertal i Folketinget bakker op om aftalen, og at den bliver forhandlet i al hemmelighed bag lukkede døre. Vi indkalder derfor i samråd for at få ministerens holdning til de bekræftede oplysninger.

Enhedslistens miljøordfører, Maria Reumert Gjerding, udtaler:

- Der er ingen tvivl om, at TTIP-aftalens udgør en kæmpe risiko for klima, miljø og forbrugersikkerhed, og det er tydeligt, at hensynet til multinationale virksomheders enorme fortjeneste står over hensynet til vores natur og sundhed. Aftalen vil skade vores mulighed for at lovgive og regulere til fordel for mennesker og miljø, og det vil selvsagt være en katastrofe for alt, der har med grøn omstilling at gøre.

Mandag, 2. maj 2016 - 14:24