God 1. maj

I dag fejrer vi det fællesskab, som vores forældre, vores bedsteforældre og vores oldeforældre har kæmpet for at bygge op, og som giver os alle sammen tryghed og frihed.

Desværre har vi lige nu en regering, der er farlig for det fællesskab.

Lars Løkke Rasmussen har brugt sit første år på at tage tusindvis af kroner op af lommen på den enlige forælder, som har fået en fyreseddel. Han har gjort det endnu sværere at betale husleje for dem, der er ramt af sygdom. Han har skåret milliarder på verdens fattigste, på støtten til mennesker med handicap, på vores børn, på plejen til de ældre.

Og hverken de mest udsatte eller almindelige lønmodtagerne skal regne med Dansk Folkeparti, der ellers kalder sig et arbejderparti. Ud over at afskaffe efterlønnen og forringe dagpengene har Dansk Folkeparti nu også lagt mandater til at skære i både kontanthjælpen og i boligydelsen til Danmarks fattige pensionister. Sådan handler et arbejderparti ikke.

Vi skal love hinanden at give Lars Løkke og resten af højrefløjen modstand, ikke bare 1. maj, men hver eneste dag.

Regeringen planlægger lige nu at tvinge kommunerne til at skære endnu mere ned på velfærden. Derfor er det vigtigt, at vi alle sammen siger fra til de demonstrationer, der er indkaldt den 12. maj over hele landet. For der er råd til velfærd, hvis regeringen ikke klatter pengene væk på kampfly til milliarder og på skattelettelser til de allerrigeste.

Og hvis vi står sammen, kan vi skabe et samfund, der i stedet for egoisme bygger på solidaritet, bæredygtighed og tillid.

Rigtig god 1. maj.

Johanne Schmidt-Nielsen