Enhedslisten offentliggør skrottet rapport

I dag fremsætter Enhedslisten fire beslutningsforslag til behandling i folketingssalen. Forslagene bygger på en rapport, ”Roadmap for udfasning af fossile brændstoffer”, som er udarbejdet i Transportministeriet, men som blev skrottet lige endelig færdiggørelse og offentliggørelse. Det er lykkedes Enhedslisten at få fat på rapporten, og derefter valgt at offentliggøre den i form af fire beslutningsforslag.

Henning Hyllested, transportordfører for Enhedslisten, siger:

• - Rapporten – og dermed vores fire beslutningsforslag – er et regulært katalog over mulige tiltag, man kan gøre for at nedbringe transportsektorens forurening, ikke mindst CO2 udledningen. Udledningen fra transport er smertensbarnet. Den udgør over en tredjedel af udledningerne fra Danmarks samlede energiforbrug, og vejtransporten udgør så ca. 75% af denne udledning.
  •
  • - Der skal simpelthen gøres noget, hvis vi skal leve op til vores egne klimamål og målene fra COP21. Der ligger i den ikke-offentliggjorte rapport ikke mindre end 40 forslag – store som små – til, hvad man kunne gøre. Lige fra ændring af P-forholdene i byerne, over bedre hastighedskontrol, til roadpricing og elektrificering af jernbanen.
  •
  • - Når vi fremsætter rapporten som beslutningsforslag, er det selvfølgelig et forsøg på at få rapporten frem i lyset. Vi undrer os jo noget over, at rapporten blev skrottet lige inden offentliggørelse. Og kan da ikke sige os fri fra den tanke, at den er ubekvem for en regering, der i den grad satser på bilisme og asfalt og ikke på grøn omstilling i transportsektoren.
  •
  • - Vi synes, det er vigtigt at få taget hul på denne omstilling. Forslagene ligger der. Der er ingen undskyldning for ikke at gå i gang. Og nu kan de mulige initiativer altså læses i Enhedslistens fire beslutningsforslag.
Onsdag, 27. april 2016 - 11:34