Kædeansvar og ændring af EU-regler skal stoppe underbetaling

Ny FAOS rapport sætter skarpt lys på massiv underbetaling af polakker. I morgen behandler folketinget to forslag fra Enhedslisten, som skal bruges til at stoppe dette grove misbrug af udenlandsk arbejdskraft.

Enhedslistens social dumping ordfører Henning Hyllested siger:

• FAOS-undersøgelsen viser et skræmmende billede af grov underbetaling og udnyttelse af de polske arbejdere. Nu må Folketinget tage sig sammen, og give fagbevægelsen nogle skarpere redskaber til at bekæmpe social dumping. Enhedslistens forslag om kædeansvar vil være en stor forbedring af denne indsats. Hvis de polske arbejdere er ansat hos en underentreprenør, så vil de altid kunne gøre deres krav gældende over for hovedentreprenøren.
  •
  • Kædeansvar for hovedentreprenører løser ikke alle problemer. Alle offentlige myndigheder skal pålægges at stille krav om arbejdsklausuler i offentlige udbud, men nu genfremsætter vi vores forslag om en generel lov om kædeansvar, og vi kunne ikke have ønsket os bedre dokumentation for nødvendigheden af det, end FAOS-rapporten. Vi håber, et flertal vil støtte vores forslag.

Enhedslistens arbejdsmarkedsordfører Finn Sørensen siger:

• Det er desværre ikke nok at ændre de danske regler. EU-reglerne understøtter social dumping. Efter Domstolens indgreb i Laval-sagen, må danske fagforeninger (og medlemslandene i øvrigt) ikke stille de samme krav om løn og ansættelsesvilkår til virksomheder fra andre EU-lande, som til danske virksomheder.
  •
  • Enhedslisten vil pålægge den danske regering, at rejse krav om lige løn for lige arbejde i forhandlingerne om revisionen af EU´s udstationeringsdirektiv. Det forslag, EU-kommissionen har fremsat er helt ubrugeligt.  Kommissionen vil give EU-domstolen endnu mere magt til at pille i den danske overenskomstmodel. Jeg håber, at et flertal i Folketinget vil være med til at afvise Kommissionens forslag, og i stedet støtte Enhedslistens forslag, så vi kan sikre lige vilkår.
Mandag, 25. april 2016 - 15:11