Stop klynkeriet og slå jobbene op

Enhedslisten er træt af arbejdsgivernes klynkeri om, at de ikke kan få kvalificeret arbejdskraft. Partiet har derfor stillet forslag om, at virksomhederne ved lov skal pålægges at slå de ledige job op på jobnet.dk, ligesom de skal pålægges at kontakte fagforening og jobcenter inden de importerer arbejdskraft. Forslaget behandles i Folketinget i morgen, torsdag d.

Enhedslistens arbejdsmarkedsordfører Finn Sørensen siger:

• - Nu må det være slut med det klynkeri om at virksomhederne ikke kan få kvalificeret arbejdskraft. I de fleste tilfælde har de hverken slået jobbet op, eller kontaktet jobcenteret eller den lokale fagforening. Men det løser vi med Enhedslistens forslag, der ganske enkelt pålægger virksomhederne at slå jobbene op på jobnet.dk, med mindre der er tale om kortvarige ansættelsesforhold.
  •
  • - Det kan heller ikke være rigtigt, at virksomhederne importerer arbejdskraft fra østeuropa via forskellige vikarbureauer og andre netværk, uden at have gjort sig den mindste anstrengelse for at give her boende arbejdsløse chancen. Derfor skal de også pålægges at kontakte fagforening og jobcenter først.
  •
  • - Jeg er virkelig spændt på, hvordan vores forslag bliver modtaget af de andre partier, især af socialdemokraterne og Dansk Folkeparti. De to partier har jo været med til at pålægge de arbejdsløse en overflod af kontrol og pligter om aktiv jobsøgning. Jeg håber sandelig, at de er lige så ihærdige, når det drejer sig om at pålægge danske virksomheder, at give alle arbejdsløse en fair chance for at byde på jobbene.
Torsdag, 21. april 2016 - 8:00