Mørklægning af syrienkrigen er uacceptabel

Enhedslistens udenrigsordfører, Nikolaj Villumsen, kritiserer, at forsvarsministeren ikke har ville give Folketinget et fuldt indblik i hvilke grupper, der skal have dansk luftstøtte i Syrien. Partiet frygter, at dansk krigsindsats vil styrke islamistiske grupper.

- Vi står i den fuldstændig absurde situation, at forsvarsministeren ikke vil give Folketinget et fuldt indblik i, hvilke grupper i Syrien, som skal have luftstøtte fra Danmark. Forsvarsministeren vil end ikke oplyse om han og regeringen kan stå inde for de hemmeligholdte grupper. Hvad er det regeringen prøver at skjule?

- Vi ved at dele af koalitionen støtter ekstreme islamistiske grupper i Syrien. Skal danske kampfly give luftstøtte til islamistiske grupper? Det kan Enhedslisten på ingen måde støtte. Vi kan ikke skabe fred og stabilitet i Syrien ved at erstatte Islamisk Stat med en anden gruppe ekstremister.

- Enhedslisten ønsker at styrke kampen mod Islamisk Stat, men regeringens forslag er opskriften på endnu en forfejlet dansk krig. Vi foreslår i stedet, at Danmark skal støtte de lokale demokratiske sekulære kræfter ved at arbejde for, at de inddrages i fredsforhandlingerne, og får mulighed for at genopbygge de områder de har befriet fra Assad-regimet og Islamisk Stat. På den måde kan Danmark medvirke til at gøre en vigtig forskel.

Tirsdag, 19. april 2016 - 11:05