Danske Licens Spil på offentlige hænder sikrer samfundshensyn

Flere borgerlige partier udtaler i dag i Børsen, at de vil sælge Danske Licens Spil. Danske Licens Spil skulle ifølge flere kilder være mellem 3-4 milliarder kr. værd. Ifølge Enhedslistens kulturordfører Søren Søndergaard er det en dårlig idé at sælge Danske Licens Spil, og vil true med at undergrave det samfundshensyn, der har kendetegnet det danske spillemarked.

Enhedslistens kulturordfører Søren Søndergaard siger:

- Danske Licens Spil sikrer, at det danske spillemarked er i nogenlunde god balance, og at spillemarkedet også tager samfundshensyn. Danske Licens Spil er som en del af det samlede Danske Spil, med til aktivt at hjælpe personer ramt af ludomani gennem blandt andet ludomanilinjen.

- Man ikke være sikker på, at et privat selskab, der kun tænker på at tjene så mange penge som muligt, vil udvise samme sociale ansvar ift. ludomaner. Tværtimod kan vi frygte den samme aggressive markedsføring, som man tit ser fra de udenlandske udbydere.

- Vi noterer os DGI’s bekymring for, at et salg af Danske Licens Spil vil få negative konsekvenser for udlodningsmidlerne, der går til foreningslivet og en række godgørende formål. Hvis dette er korrekt, er det endnu en god grund til at droppe planerne om en privatisering.

Enhedslistens skatteordfører Rune Lund er også imod en privatisering:

- Vi skal overhovedet ikke sælge Danske Licens Spil. Det giver simpelthen ingen mening at sælge noget, som hvert år tjener hundrede af millioner kr. ind til vores velfærd. Det er ganske enkelt dårligt købmandskab at sælge noget, der er en så god forretning.

Torsdag, 7. april 2016 - 13:02