Brug for en grøn energikommisson

Regeringen har ud fra sit regeringsgrundlag nedsat en energikommission, som skal komme med oplæg til energipolitiske mål fra 2020-2030. Enhedslisten foreslår samtidig, at oppositionen nedsætter en alternativ energikommission, som kan videreudvikle en klima og energipolitik, som hviler på en folkelig deltagelse, og hvor brancheorganisationer bidrager med viden.

Enhedslistens energiordfører, Søren Egge Rasmussen udtaler:

• - Danmark skal ville og turde at være foregangsland. Vores eksport af energiløsninger har rundet de 75 milliarder kroner. Der er masser af arbejdspladser i at videreudvikle den vedvarende energi og eksportere løsninger til hele verden og dermed være med til at løse klodens klimaproblemer.
  •
  • - Ministeren har valgt at nedsætte sin blå energikommission uden at inddrage den nuværende energiforligskreds og vil have fodslæbende ”grøn realisme” på en omkostningseffektiv og markedsbaseret måde.  Der er brug for, at vi skaber opbakning til en energipolitik, hvor vi bruger mindre energi på en mere intelligent måde, hvor der skabes opbakning og begejstring for nye initiativer. Hvor bedre kollektiv trafik, renere luft i byerne, energioptimerede boliger og vedvarende energianlæg, som ejes i fælleskab, medfører, at befolkningen er med i den bæredygtige omstilling og kan se og nyde godt af fordelene.
  •
  • - For at få en mere kvalificeret debat er det nødvendigt, at ministeren offentliggør de rapporter, som skulle være leveret sidste år – blandt andet analysen om afgifter og tilskud. Mens vi venter på ministeren, kan vi bruge tiden på at etablere en alternativ grøn energikommission og allerede nu starte debatterne om fremtidens energipolitik.
Torsdag, 31. marts 2016 - 14:24