Jakob Sølvhøj ny gruppeformand

Enhedslistens folketingsgruppe har valgt en ny gruppeformand til at overtage fra Stine Brix, som den 29. marts går på barsel. Ny gruppeformand bliver handicap- og undervisningsordfører Jakob Sølvhøj.

Stine Brix, siger:

• Jeg var været meget glad for arbejdet som gruppeformand. Og det glæder mig, at Jakob nu vil tage over. Med sin mangeårige karriere i fagbevægelsen og store engagement i Enhedslisten er han den perfekte kandidat til at varetage det arbejde. Jakob har vigtig erfaring fra bestyrelsesposter og tillidshverv, som hele folketingsgruppen og partiet vil drage nytte af, når han indtræder som ny formand.

Ny gruppeformand, Jakob Sølvhøj, siger:

• - Jeg er rigtig glad for den tillid, som folketingsgruppen har vist mig ved at vælge mig som gruppeformand. Enhedslisten spiller en central politisk rolle som folketingets fjerdestørste parti, og det største parti på venstrefløjen. Og den rolle forpligter selvfølgelig i en tid, hvor højrefløjen angriber vores velfærdssamfund, vores fælles natur og miljø og de mennesker. som er ramt af arbejdsløshed og sygdom. Der skal Enhedslisten selvfølgelig stå i forreste linje. Og så er jeg selvfølgelig meget optaget af, at vi får sat endnu flere klare røde og grønne visioner på dagsordenen.

Ændringer i Enhedslistens folketingsgruppe
48-årige Peder Hvelplund fra Hjørring indtræder som suppleant for Stine Brix og bliver Enhedslistens nye sundhedsordfører.
Christian Juhl er indtrådt i Folketingets præsidium, og indtræder sammen med Jakob Sølvhøj i Folketingets udvalg for forretningsordenen.

Jakob Sølvhøj biografi:

- Medlem af Enhedslisten siden dannelsen i 1989.

- Medlem af hovedbestyrelsen i en periode i midten af 1990’erne og aktuelt siden 2012.

- Opstillet i Vestjyllands storkreds siden 2013.

- Tillidshverv i fagbevægelsen siden midten af 1970’erne.

- Medlem af den daglige ledelse i Pædagogisk Medhjælper Forbund 1981-2005

- Sektorformand og medlem af FOAs daglige ledelse 2005-2015.

- Tidligere medlem af LO’s hovedbestyrelse.

- Medlem af det faglige udvalg for erhvervsuddannelserne på det pædagogiske og social- og sundhedsområdet, medlem af rådet for børns læring og formand for FOA, BUPL og SLs fælles solidaritetsorganisation, International Børnesolidaritet.

- Børne- og undervisningsordfører, handicapordfører i Enhedslistens folketingsgruppe.

- 61 år. Kommer fra Helsingør, bor nu i Herlev. Gift med socialpædagog Karen Knudsen. 4 børn.

Torsdag, 10. marts 2016 - 10:00