Behov for minimumsnormeringer og demensboliger

Enhedslisten takker for den nationale undersøgelse af situationen på landets plejehjem, som netop er udgivet af sundheds- og ældreministeriet, på baggrund af et beslutningsforslag som Enhedslisten stillede i 2015. Partiet mener, at undersøgelsen bl. a. underbygger kravet om minimumsnormeringer på især nattevagter, og flere demensegnede boliger.

Enhedslistens ældreordfører, Finn Sørensen, siger:

• - Jeg er glad for at folketinget og den tidligere regering bakkede op om vores forslag om at få sådan en undersøgelse. Der er mange fakta og analyser, som vi kan få stor glæde af i det videre arbejde for at forbedre vilkårene for beboerne på landets plejehjem. Jeg ser frem til at diskutere det i folketingets sundheds- og ældreudvalg, og med ministeren og kommunerne.
  •
  • - Rapporten viser, at det er med god grund, når bl. a. Alzheimerforeningen, Enhedslisten og andre har peget på nødvendigheden af minimumsnormeringer på nattevagter. Det er helt galt, at der på nattevagter i gennemsnit er 24,2 beboere pr. medarbejder. Det forklarer jo, hvorfor vi har haft så mange eksempler på ældre der har ligget for længe i bleen.
  •
  • - Alt tyder på, at der også er god plads til forbedringer, når det drejer sig om at opkvalificere personalet, og i det hele taget sørge for højere faste bemandinger, så det ikke er nødvendigt med eksterne vikarer. Meget få plejehjem har fast tilknyttede læger, det bør alle plejehjem have.
  •
  • - Sidst men ikke mindst peger rapporten på, at Ældresagen og Alzheimerforeningen har helt ret, når de har påpeget det skrigende behov for opførelse af mange tusinde nye demensegnede boliger, og behovet for at indrette eksisterende boliger. Det er simpelt hen en forudsætning for at sikre værdige rammer for den voksende gruppe borgere, der rammes af demens.

Baggrund
I marts 2015 vedtog folketingets socialudvalg på Enhedslistens initiativ en opfordring til regeringen om at iværksætte en national undersøgelse af situationen på landets plejehjem. Det skete i samarbejde med den daværende socialminister Manu Sareen. Social- og sundhedsministeriet har netop udsendt resultatet af undersøgelsen.

Læs ministeriets undersøgelse her

Læs ankestyrelsens undersøgelse her