Blå blok smadrer indsatsen mod social dumping på landevejen

En katastrofal højesteretsdom fra februar 2015 bombede med ét slag løn- og arbejdsforhold for lastbil-, bus- og taxichauffører tilbage til stenalderen. Højesteret underkendte Trafikstyrelsens krav om overenskomstmæssige forhold i vognmandsbranchen. Nu fastholder regeringen – støttet af DF – at social dumping skal have lov at brede sig på de danske landeveje.

Højrefløjen fremlægger i dag et lovforslag, som cementerer højesterets dom. På trods af indsigelser fra både fagbevægelsen og arbejdsgiverorganisationerne på området, fremturer de borgerlige partier.

- Det er en ret bizar situation, at den blå blok – i en tid med trepartsforhandlinger - vælger at lægge sig ud med alle arbejdsmarkedets parter på ”gummihjuls”-området – tilsyneladende for at tilgodese mere ekstreme vognmandsorganisationer, som ITD, siger Enhedslistens social dumping- og trafikordfører Henning Hyllested.

Han mener, at man næsten kan sammenligne situationen med den tidligere landbrugsministers meget tætte samarbejde med Bæredygtigt Landbrug.

Utroværdige DF

Lige siden højesteretsdommen har Enhedslisten sammen med de øvrige oppositionspartier forsøgt at genoprette retstilstanden fra før dommen. Det kan ske ved at ophæve dommens præmisser og lovgive om krav om at følge de overenskomstmæssige forhold for at kunne få tilladelse til at ernære sig som vognmand.

- Regeringens lovforslag er en katastrofe for kampen mod social dumping på landevejen. Lovforslaget er fremsat for at imødekomme DF, der nu fremstår fuldstændigt utroværdige, når de påstår at tale de chaufførers og vognmænds interesser, der har orden i tingene og kører efter danske overenskomstmæssige forhold, påpeger Henning Hyllested.

Tirsdag, 1. marts 2016 - 8:12