Enhedslisten: Ministeren skal sikre flere midler til læreruddannelsen

Fagbladet folkeskolen kan i dag berette, at frafaldet på læreruddannelsen er steget, selv om læreruddannelsen bl.a. har indført karakterkrav på syv. Enhedslistens uddannelsesordfører Eva Flyvholm vil styrke uddannelsen for at sikre lærere til fremtiden. Det skal gøres ved at droppe karakterkravet og tilføre bedre ressourcer, mere undervisning og vejledning.

Eva Flyvholm udtaler:

• Regeringen bliver nødt til at tage det her alvorligt. Det er vitalt for vores folkeskole, at der kommer mange dygtige og motiverede lærere ud – særligt i disse år hvor der er lærermangel. Derfor beder vi nu ministeren forholde sig det lave taxametertilskud for læreruddannelsen.
  •
  • - De studerende får meget lidt undervisning og nogle steder næsten ingen feedback – det har katastrofale konsekvenser. Professionshøjskolerne, hvor man læser til lærer, skal nu til at spare endnu mere og kommer til at skulle fyre omkring 650 lærere de næste år. Det er fuldstændig uholdbart og de nedskæringer skal standses.
  •
  • - Karakterkrav og ønsket om at gøre læreruddannelsen til en kandidatuddannelse tror jeg er den forkerte vej at gå. Der er brug for en god og praksisnær uddannelse med masser af undervisning og feedback. Derfor mener vi at uddannelsestaxametret til læreruddannelsen skal hæves markant. Samtidig skal vi selvfølgelig sikre, at lærerne har ordentlige arbejdsforhold.
  •
  • - I Enhedslisten var vi imod indførslen af karakterkravet på læreruddannelsen, og nu viser det sig jo også, at et karakterkrav ikke giver mere motiverede studerende. Måske nærmere tværtimod. Derfor mener vi, at det bør droppes.
Mandag, 22. februar 2016 - 23:00