Konservativt forslag truer velfærd og velstand

Forslaget er både økonomisk og socialt dybt uansvarligt. Sådan er reaktionen fra Enhedslistens finansordfører, Pelle Dragsted, på Konservatives forslag om en flad skat på 33% - delvist finansieret af nedskæringer på SU, folkepension og velfærd.

Pelle Dragsted siger:

- Det konservative forslag vil, hvis det gennemføres, skabe en enorm indkomstulighed i Danmark. Skellene mellem danskerne vil vokse, og en snæver elite i toppen af indkomstpyramiden vil opleve en markant indkomstfremgang betalt af nedskæringer på velfærden og den sociale tryghed.

- Forslaget er samtidig dybt økonomisk uansvarligt. Det vil erodere skattegrundlaget for vores velfærdssamfund og infrastruktur, så vi ikke længere kan finansiere uddannelser, sundhedspleje og ældrepleje af høj kvalitet.  Alt sammen en forudsætning for en stærk økonomi.

- De konservative er fuldstændig blinde for, at netop vores velfærdssamfund, vores høje uddannelsesniveau og vores sociale tryghed har været med til at gøre Danmark til en af verdens mest succesrige økonomier, med den højeste velstand og laveste arbejdsløshed. Det er den succes som de vil ødelægge med deres forslag.

- Den yderste liberalistiske højrefløj bliver mere og mere ekstrem i de her år.  Det er ganske bizart, at mens man mange steder i verden ønsker at kopiere den skandinaviske velfærdsmodel, så har vi partier i Danmark, der arbejder konsekvent på at ødelægge netop alt det, der har gjort Danmark til et af verdens mest trygge og mest velstående lande.

Søndag, 21. februar 2016 - 18:40